
Made in Norway – Norges offisielle opphavsmerke
Merkevareordningen «Made in Norway» ble lansert i fjor, og er administrert av Innovasjon Norge. Huntonit og Forestia er blant de første bedriftene til å ta i bruk det offisielle opphavsmerket – med stolthet!


Huntonit og Forestia – blant landets første til å motta merkevareordningen
Både Huntonit og Forestia legger sin stolthet i å opprettholde norske råvarer og verdier. En av de sterkeste verdiene vi har internasjonalt er norsk omdømme. Et slikt omdømme står for integritet, kvalitet og ansvarlighet.
Det er strenge kriterier for opphav og ansvarlighet i den offisielle merkevareordningen – det må rett og slett være skikkelige kvalitetsprodukter fra Norge.


Forestia – fornybare råvarer
Forestia er Norges største produsent av sponplater, og leverer produkter både i det skandinaviske og nord-europeiske markedet. Fabrikken ligger på Braskereidfoss i Våler kommune.
Forestia sin virksomhet er basert på bruk av fornybare råvarer fra skogen, samt skape norskproduserte produkter som varer. I tillegg til at det skal vokse opp ny skog der det har blitt høstet, og på den måten forlenge og øke karbonlagringen.
Det å få tildelt opphavsmerke «Made in Norway», er et bevis på at Forestia møter gitte kriterier knyttet til norsk opphav på egenproduserte produkter. Som igjen er grunnen til at Forestia, stolt og ydmykt, kan ta i bruk merket.

Huntonit – norske verdier
Huntonit treffer godt på alle parametere for å kunne være en utmerket representant for Made in Norway-merket. Råvarer, produksjonsprosess, beliggenhet, ansatte og eierskap er lokalisert på Vennesla i Agder. Alt dette er med på å gjøre Huntonit kvalifisert for merkevareordningen, slik at de kan sette det norske flagget på egenproduserte produkter – med troverdighet.

Made in Norway= norske råvarer
Det er en rekke kriterier som må innfris for å kunne få tildelt Made in Norway-merket, som opphav, bærekraft og ansvarlighet. Bedriften må bla. kunne oppfylle grunnleggende krav til ansvarlig næringsliv, ha etiske retningslinjer og produkt/løsning må bidra til minst ett av FNs bærekraftmål. Ulike sektorer har ulike opphavskriterier.
Den positive assosiasjonen (og poenget) med et norsk opphavsmerke er at man kan styrke posisjonen til norske produkter og løsninger i internasjonale markeder.
Lær mer om veggplatene på Huntonit og Forestia eller besøk din nærmeste byggeforhandler!